Sunday 31 March 2013

10 Orang Terkaya Di Indonesia 2012

R. Budi & Michael Hartono
Asset - USD 15 Billion
Industry - Banking , Tobacco
Company - Sarana Menara Nusantara, Djarum

Profil
Menguasai bidang telekomunikasi di Indonesia melalui syarikat Sarana Menara Nusantara. Memilik kilang pembuat rokok, Djarum. Mempunyai pelaburan di dalam Bank Central Asia. Mempunyai kepentingan dalam ladang-ladang kelapa sawit dan pusat membeli-belah terbesar Indonesia, Grand Indonesia.




[2] Eka Tjipta Widjaja & keluarga
Asset - USD 7.7 Billion
Industry - Palm Oil, Self-made
Company - Golden Agri-Resources

Profil
Syarikat miliknya iaitu Golden Agri-Resources (GAR), dijalankan oleh anak lelakinya iaitu Franky, ialah syarikat perladangan minyak sawit kedua terbesar dunia dengan kawasan seluas 459,500 hektar.





[3] Susilo Wonowidjojo & keluarga
Asset - USD 7.4 Billion
Industry - Tobacco
Company - PT Gudang Garam

Profil
Dalam 9 bulan pertama tahun 2012, saham-saham PT Gudang Garam telah jatuh menjunam sehingga 22% dan telah menyebabkan keuntungan keluarga Susilo Wonowidjojo berkurangan sehingga USD 3.1 billion. PT Gudang Garam telah membuka sebuah anak syarikat iaitu PT Surya Inti Tembakau yang memberi fokus kepada pemprosesan tembakau. Beliau berkongsi keuntungan bersama-sama adik-beradik beliau.


[4] Anthoni Salim & keluarga
Asset - USD 5.2 Billion
Industry - Diversified, self-made
Company -  Salim group

Profil
Salim Group diasaskan oleh bapa beliau iaitu Lim Sioe Liong. Merupakan pengerusi syarikat induk Hong Kong First Pacific, yang mempunyai kepentingan di dalam Indofood, penjual mi segera terbesar dunia.





[5] Chairul Tanjung
Asset - USD 3.4 Billion
Industry -  Diversified, self-made
Company - Trans Corp Media

Profil
Keunutungan Chairul Tanjung datang dari hasil pelaburannya dalam industri media melalui CT Corporation. Syarikatnya, Trans Corp Media mempunyai laman web berita iaitu Detik.com dan 2 TV stesyen daripada 5 yang terbaik di Indonesia. Beliau juga mempunyai pelaburan-pelaburan dalam perniagaan runcit, termasuk Carrefour Indonesia dan beberapa francais jenama mewah termasuk Giorgio Armani, Jimmy Choo and Valentino.Mempengerusikan Indonesia National Kidney Foundation dan merupakan ahli lembaga pengarah Indonesian Committee for Humanitarian Program.


[6] Sri Prakash Lohia

Asset - USD 3.4 Billion
Industry - Polyester
Company - Indorama Ventures

Profil
Sri Prakash Lohia mendapat keuntungan melalui penghasilan bahan asas dalam pembuatan botol plastik. Syarikatnya, Indorama Ventures merupakan pembekal Polyethylene Terephthalate (PET) terbesar dunia.Pada bulan Februari 2012, Indorama telah membeli bahagian kimia A.S Old World Industries Inc. Indorama juga mempunyai unit Nigerian yang sangat menguntungkan.



[7] Sukanto Tanoto
Asset - USD 2.8 Billion
Industry - Diversified, self-made
Company - Royal Golden Eagle (RGE)

Profil
Royal Golden Eagle memilik firma minyak kelapa sawit Asian Agri, pembuat kertas Asia Resources International Ltd., saham dalam Sateri Holding. Beliau menubuhkan Tanato Faundation yang memberikan biasiswa, penjagaan kesihatan ditempat terpencil.




[8] Peter Sondakh
Asset - USD 2.5 Billion
Industry -  Investments, self-made
Company - Rajawali Group, Express, St Regis Bali

Profil
Rajawali Group mempunyai kepentingan dalam pelombongan, ladang-ladang, hotel-hotel dan perkhidmatan pengangkutan. Pada bulan November 2012, syarikatnya membayar sebanyak USD 50 juta untuk meningkatkan kepentingannya di dalam Indo Mines, sebuah syarikat yang beroperasi di Australia. Rajawali Group juga mempunyai saham di dalam Bukit Asam Transpacific Railway. Rajawali Group juga membuka sebuah syarikat teksi Indonesia, Express. Sondakh memiliki hotel, St. Regis Bali di Queensland, Australia. Beliau membiayai Rajawali Foundation di University Havard.


[9] Boenjamin Setiawan & keluarga

Asset - USD 2.35 Billion
Industry - Pharma
Company - Kalbe Farma

Profil
Kalbe Farma merupakan syarikat farmaseutikal terbesar di Indonesia. Beliau telah mengembangkan lagi perniagaan beliau dalam bidang makanan dan minuman kesihatan, memperolehi firma tempatan Hale International untuk USD 10 juta.




[10] Putera Sampoerna & keluarga

Asset - USD 2.3 Billion
Industry - Investments
Company - Sampoerna Group

Profil
Sampoerna Group dijalankan oleh anak lelakinya, Micheal yang telah melancarkan Bank Sahabat Sampoerna pada bulan Mac. Menggabungkan syarikat telekomunikasinya, Sampoerna Telekomunikasi Indonesia dengan syarikat pesaing, kemuadian menjual saham-sahamnya sebanyak 35%. Keluarga beliau juga memilik minyak kelapa sawit dan ladang.

Sumber dari Laman Web Forbes (http://www.forbes.com/)

© NilamSoft Sdn Bhd, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena